Program Edukacji Humanistycznej

         Program edukacji humanistycznej skierowany jest do uczniów realizujących program nauczania języka polskiego, historii, wiedzy o kulturze oraz wiedzy o społeczeństwie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Formą realizacji programu są wycieczki naukowe. Tematyka wycieczek koresponduje z treściami zawartymi w podstawie programowej przedmiotów humanistycznych.

 Cele programu edukacji humanistycznej:

  1. Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej poprzez kontakt z dobrami kultury i sztuki w ich kontekście historycznym.
  2. Dostrzeżenie roli narodu polskiego w tworzeniu dziedzictwa kulturowego Europy.
  3. Kształtowanie nawyków estetycznych i umiejętności krytycznego spojrzenia na sztukę.
  4. Zachęcanie uczniów do samodzielnego i aktywnego poszukiwania wiedzy naukowej.

Program wycieczek:

  1. Kraków: Muzeum Historyczne – Podziemia Rynku, Wawel, Muzeum Archeologiczne, Archiwum Państwowe, Uniwersytet Jagielloński – Wydział Judaistyki.
  2. Warszawa: Zamek Królewski, Łazienki, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Narodowe, Centrum Nauki Kopernik, Sejm RP.
  3. Oświęcim: Muzeum Auschwitz- Birkenau.

Cele edukacyjno-wychowawcze:

  1. Poznawanie dziedzictwa polskiej i regionalnej kultury,
  2. Kształtowanie poczucia tożsamości i dumy narodowej,
  3. Nabywanie szacunku dla kultury narodowej i europejskiej,
  4. Kształtowanie postawy tolerancji wobec innych kultur czy narodów,
  5. Budowanie poczucia wspólnoty chrześcijaństwa i judaizmu,
  6. Nauka świadomego wykorzystywania zdobytej wiedzy na lekcjach z przedmiotów humanistycznych.

Efekty zajęć w placówkach naukowych:

  1. Wskazanie praktycznego zastosowania wiedzy naukowej,
  2. Rozbudzanie ciekawości poznawczej,
  3. Pomaganie w odkrywaniu nowych sposobów dochodzenia do wiedzy,
  4. Kształtowanie postawy samodzielnego dążenia do wiedzy,
  5. Uświadamianie ogromu możliwości umysłu ludzkiego,
  6. Wzbudzanie szacunku dla zdobyczy naukowych i cywilizacyjnych.

Wizyta w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej:

  1. poszerzanie wiedzy na temat polskiego parlamentaryzmu,
  2. poznanie trybu działania organu ustawodawczego,
  3. uświadomienie istoty działań parlamentu.