Program Edukacji Ekologicznej

Program edukacji ekologicznej skierowany jest do uczniów realizujących program nauczania w zakresie rozszerzonym z biologii, geografii i chemii.

Celem programu edukacji ekologicznej jest:

  1. Uświadomienie różnorodności sposobów negatywnego i pozytywnego oddziaływania ludzi na środowisko i kształtowanie umiejętności praktycznego ich poznania.
  2. Przyjmowanie postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska oraz gotowości do działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.
  3. Tworzenie warunków pozwalających integrować różne dziedziny wiedzy w celu zrozumienia idei zrównoważonego rozwoju.
  4. Rozwijanie zainteresowań młodzieży zagadnieniami z zakresu nauk przyrodniczych.

Główna formą realizacji programu są wycieczki profilowane takie jak: zajęcia terenowe, zajęcia w ogrodzie botanicznym, w muzeach przyrodniczych, placówkach naukowo-badawczych, zakładach przemysłowych.

Główne cele realizowane na poszczególnych typach wycieczek profilowanych:

  1. Istotą zajęć terenowych jest poznanie lokalnego środowiska przyrodniczego, metod ochrony gatunkowej in-situ, form ochrony przyrody, roli różnorodności biologicznej (genetycznej, gatunkowej, ekologicznej) w utrzymaniu struktury troficznej biocenoz. Zajęcia te odbywają się w strefie zamieszkiwanej przez uczniów szkoły (rezerwat leśny „Skarpa Wiślicka” w Skoczowie, sukcesja wtórna w rezerwacie torfowiskowym „Rotuz” w Landeku, Ośrodek Edukacji Ekologicznej w Nadleśnictwie Ustroń).
  2. Celem wycieczek do ogrodów botanicznych, muzeów przyrodniczych jest zapoznanie z gatunkami rzadkimi, unikatowymi i nie spotykanymi w okolicy zamieszkania ucznia, a istotnymi z punktu widzenia realizacji programu nauczania oraz zapoznanie z metodą ochrony gatunkowej ex-situ.
  3. Zajęcia w placówkach naukowo-badawczych (Wydziały Chemii, Biologii i Nauk o Ziemi Uniwersytetu Jagiellońskiego, Wydział Mineralogii Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Bank Genów Świerka Istebniańskiego w Jaworzynce) mają za cel zapoznanie uczniów z nowoczesnymi metodami i kierunkami badań oraz ich zastosowaniem w nauce, gospodarce i ochronie środowiska.
  4. Celem zajęć w zakładach przemysłowych (Zakłady Tłuszczowe „Bielmar”, wytwórnia wód „Ustronianka”, oczyszczalnia ścieków w Komorowicach, Browar Żywiec) jest zapoznanie z procesami biotechnologicznymi oraz z problematyką ochrony środowiska.

Wycieczki profilowane rozbudzają zainteresowania przyrodnicze, są źródłem wiedzy praktycznej i teoretycznej. Tematyka wycieczek jest skorelowana  z treściami zawartymi w podstawach programowych biologii, chemii i geografii.